Home Monografii Programe contabilitate Modele acte Legislatie Link-uri utile Regulament Contact
Capitol
Denumire
Conturi
Clase
Cautare

Monografie magazin calculatoare / sisteme informatice

  Codurile CAEN necesare unei societati ce desfasoara o activitate de consultanta in domeniul IT precum si a vanzarii de calculatoare si componente calculatoare sunt:
4651 Comert cu ridicata al calculatoarelor, echipamentelor periferice si software
4741 Comert cu amanuntul al calculatoarelor, unitatilor periferice si software-lui in magazine specializate
6202 Activitati de consultanta in tehnologia informatiei
 
Presupunem ca o societate comerciala obtine venituri din consultanta IT, vanzare periferice IT si desktopuri obtinute in cadrul unitatii din componentele achizitionate.
 
1. Activitatea de cosultanta
Veniturile obtinute din consultanta sunt prestari servicii. Din acest motiv orice venit in acest fel trebuie sa aiba la baza un contract de prestari servicii.
Se factureaza catre un client suma de 1.000 lei plus TVA reprezentand consultanta in domeniul IT dupa ce in prealabil s-a semnat un contract de prestari servicii:
 
411
Clienti
704
Venituri din prestari serv.
1.000 lei
411
4427
Tva Colectat
240 lei
 
Se incaseaza suma:
 
5121/5311
Casa/Banca
411
Clienti
1240
 
2. Vanzarea de componente de calculator
 
Derularea activitatii de vanzare de componente, in contabilitate inseamna vanzare de marfa. Achizitia poate fi facuta din tara sau strainatate, iar vanzarea se poate face cu ridicata catre alte societati comerciale sau cu amanuntul in magazine specializate conform codurilor caen obtinute de societate pentru desfasurarea activitatii.
Atentie!!!!
Daca societatea isi va vinde marfa atat catre persoane fizice cat si juridice evidenta stocurilor este una destul de complexa, legislatia prevede pentru vanzarea cu amanuntul sa se foloseasca bonul fiscal si eventual certificatul de garantie daca e cazul iar asta inseamna evidenta la pret de vanzare implicit nota de vanzare receptie aferenta iar pentru vanzarea catre persoane juridice, intocmirea facturii, evidenta la pret de achizitie, stocuri cu fise de magazie.
Solutia? In practica, cea mai simpla si eficienta formula pentru a evidentiaa marfa atat la pret de achizitie cat si la pret de vanzare este folosirea la inceput a unei evidente la pret de achizitie iar pe masura vanzarii catre persoane fizice transferul din “depozitul “ central catre gestiunea de vanzare cu amanuntul.
 
 
 
 
 
Presupunem ca o societate comerciala achizitioneaza periferice de la:
a.       furnizori externi extracomunitari 10.000 $ curs 3 lei/$ 
 
371
Marfuri
4012
Furnizori externi
30.000 lei
4426
Tva deductibil
446
Alte taxe si impozite
7.200 lei (analitic distinct 446)
 
Plata tva in vama:
 
446
Alte taxe si impozite)
5121
Banci
7.200 (analytic distinct 446)
 
Plata furnizor extern curs 3.1 lei/$
 
4012
Furnizori externi
5124
Banci devize
31.000 lei
665
Cheltuieli dif curs
4012
Furnizori externi
1.000 lei
 
b. Furnizori externi intracomunitari         5.000 euro curs 4 lei/euro
 
371
Marfuri
4012
Furnizori externi
20.000 lei
4426
Tva deductibil
4427
Tva colectat
4.800 lei
 
Daca aveti achizitii intracomunitare, nu uitati de intocmirea declaratiei 390 cu depunere pana in 15 ale lunii urmatoare!
 
c. Furnizori interni 3.000 lei
 
371
Marfuri
401
Furnizori
3.000 lei
4426
Tva deductibil
401
Furnizori
720 lei
Marfa achizionata din cele 3 surse detaliate mai sus se stocheaza in gestiuna cu ridicata pe care o vom denumi gestiunea 1, se vor intocmi notele de receptie necesare pentru o evidenta la pret cu ridicata (nu contine si preturi de vanzare pe NIR) precum si fisele de magazie aferente intrarilor.
Din momentul achizitiei, descarcarea gestiunii implica mai multe cazuri pe care le vom detalia:
Daca perifericele se vand ca marfa catre persoane juridice atunci evidenta lor se face in gestiunea 1 si descarcarea se va face prin metoda FIFO, metoda inventarierii sau prin pret mediu ponderat.
Se vand compenente (periferice) catre o pers juridical in valoare de 2.000 lei plus tva:
411
 
Clienti
707
Venituri din vanzare marfa
2.000 lei
411
Clienti
4427
Tva colectat
480 lei
 
Descarcarea gestiunii la pret de achizitie:
607
Cheltuieli cu marfa
371
Marfa
Cu pretul de achizitie la prod. prin FIFO, PMP
 
Daca perifericele se vand catre persoane fizice atunci transferam pe baza bonului de transfer din gestiunea 1 (gestiune la pret de achizitie) in gestiunea M (gestiune magazine) unde vom adauga si pretul de vanzare al produsulelor vandute catre persoane fizice!
Vanzarea are la baza bonul fiscal si eventual certificatul de garantie al produsului, daca este necesar.
Transferul produselor din gestiunea 1 in gestiunea M:
 
371
Marfa gestiune M
371
Marfa gestiune 1
Valoarea produselor transferate
371
Marfa gestiune M
378
Adaos commercial
Valoarea Adaos Comercial al produselor transferate
371
Marfa gestiune M
4428
Tva neexigibil
Valoarea TVA neexigibil al produselor transferate
 
Vanzarea se inregistreaza pe baza z-tului zilnic:
5311
Casa
707
Venituri din vanzare marfa
X lei
5311
Casa
4427
Tva colectat
X*24/124
                                                                       
                                                                        Sic378+rc378             
Descarea gestiunii M se face prin K unde K=-------------------------- * 100
                                                                        Sid 371+ rd 371
 
 
3. Vanzare de calculatoare obtinute din periferice achizionate ca marfa
 
In situatia in care din componentele aflate pe stoc se asambleaza calculatoare ce apoi sunt comercializate de sine statator situatia cere infiintarea unei gestiuni de materiale, transferul acestora din gestiunea de marfa la pret de achizitie apoi, din procesul verbal de asamblare se infiinteaza gestiune de produse finite (calculatoarele obtinute prin asamblare). Valoarea produsului finit obtinut o reprezinta valoarea perifericelor la pret de achizitie ce au stat la baza obtinerii produsului finit.
Presupunem ca din gestiunea 1 (gestiune la pret de achizitie) transferam periferice in valoare de 2.500 lei pentru obtinerea unui desktop comandat de o societate comerciala.
302
Materiale
371
Marfa gestiunea 1
2.500 lei
 
Odata cu descarcarea gestiunii de marfa si obtinerea produsului finit stocat in gestiunea de Produse finite:
602
Cheltuieli materiale
302
Cheltuieli materiale
2500 lei
345
Produse finite
711
Variatia stocurilor
2500 lei
 
Vanzarea calculatorului obtinut la pret de 3.000 lei plus tva:
 
411
Clieni
701
Venituri din productie
3.000 lei
411
Clienti
4427
Tva colectat
720 lei
 
Descarcarea gestiunii de produse finite:
 
711
Variatia stocurilor
345
Pproduse finite
2.500 lei
 
 
Binenteles ca spetele detaliate sunt doar ceea ce am considerat ca fiind cele mai intalnite situatii pentru o societate comerciala de profil privind contabilitatea veniturilor si cheltuielilor de gestiune precum si prezentarea uneia din modalitatile de evidenta a stocurilor.

In practica vom mai intalni contabilitatea cheltuielilor indirecte (apa, gaze, telecomunicatii, alte prestari servicii, asigurari) leasing, achizitie mijloace fixe e.t.c. ce nu vor fi detaliate in prezenta monografie dar au fost dezbatute in detaliu in alte capitole ale site-ului nostru

 


ARIE CLIENTI
User:
Parola:
Pastreaza-ma logat
  » Cont nou
  » Am uitat parola
  » Regulament

http://www.oricesoft.ro
http://www.sportsoft.ro
http://www.kemposoft.com
http://www.xagenti.ro
https://ro.jooble.org/locuri-de-munca-IT