Home Monografii Programe contabilitate Modele acte Legislatie Link-uri utile Regulament Contact
Capitol
Denumire
Conturi
Clase
Cautare

Monografie contabila crestere si valorificare pasari si animale

 
            In Romania post decembrista, un numar tot mai mare de societati comerciale au ca obiect de activitate, operatiuni ce intra in sfera domeniului agricol.
Daca in alte domenii de activitate nu este impetuos necesara prezenta unui specialist in domeniu, in acesta situatie, prezenta unui inginer agronom si a unui medic veterinar         ( daca este cazul) precum si o colaboarare intre acestia si departamentul financiar necesara va usura munca personalului contabil.
Cresterea animalelor si pasarilor trebuie privita prin doua prisme si anume:
  • animale si pasarile crescute pentru prasila
  • animale si pasarile crescute pentru valorificare ( directa sau prin procesare )
In continuare vom trata diferentiat aceste situatii
Inainte de incepe tratarea din punct de vedere contabil va vom prezenta cate reguli de care orice crescator de pasari si animale trebuie sa tina cont
Crescatorii care au cumparat animale trebuie sa informeze medicul veterinar in termen de sapte zile de la achizitie, iar in cazul in care proprietarii vor sa deplaseze animalele, acestia trebuie sa solicite un formular de miscare, care va fi eliberat in cel mult trei zile. Fiecare crescator trebuie sa colaboreze cu medicul veterinar pentru a fi sigur ca animele sunt identificate si inregistrate in baza de date a Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), avand in vedere ca subventiile din zootehnie sunt acordate numai pentru animalele identificate si inregistrate. Fermierii care vor sa deschida o crescatorie trebuie sa anunte medicul veterinar cu sapte zile inainte, acesta fiind termenul maxim in care medicul veterinar va raspunde solicitarii fermierului si va completa documentele necesare identificarii exploatatiei respective. Datele privind ferma vor fi inregistrate in baza de date a ANSVSA in maxim 72 de ore, se arata intr-un comunicat al Autoritatii. Nasterile trebuie anuntate medicului veterinar, in termen de sapte zile, medicul urmand sa aplice crotaliul (o marca de identificare), sa completeze documentele de identificare si sa sa inregistreze animalul in baza de date.      Achizitiile de animale trebuie anuntate tot in termen de sapte zile. Miscarea animalelor trebuie de asemenea raportata veterinarilor. Crescatorii anunta intentia cu trei zile inainte de data in care vor sa deplaseze animalele, iar raspunsul la aceasta solicitare este acordat in maximum trei zile. Fiecare proprietar de exploatatie, de animale sau detinatorul acestora are obligatia de a notifica medicului veterinar orice miscare a animalelor din exploatatie. In acest scop, proprietarul va solicita medicului veterinar eliberarea formularului de miscare. Medicul veterinar raspunde solicitarii proprietarului exploatatiei sau a detinatorului de animale, in cel mai scurt termen (maximum 72 de ore) si inregistreaza evenimentul respectiv in baza de date, in aceeasi zi cu eliberarea formularelor de miscare. Autoritatea mai atentioneaza fermierii ca nu trebuie sa permita accesul in gospodarie sau ferma a animalelor care nu sunt identificate sau nu sunt insotite de formulare de miscare, iar in cazul bovinelor, de pasaport. Noul proprietar are obligatia de a solicita medicului veterinar inregistrarea miscarii si in pasaportul bovinei, se arata in comunicat. Crescatorii trebuie sa inregistreze si sa identifice animalele pentru a putea primi subventii, in timp ce controlul deplasarii animalelor, prin eliberarea unor formulare de miscare, este necesar pentru prevenirea si combaterea unor boli si stabilirea traseului alimentelor.
In cazul subventiilor pentru bovine au aparut o serie de probleme, ca urmare a unor discordante intre baza de date a ANSVSA si realitate, cauzate fie de erori de inserare a datelor, fie pentru ca fermieri nu si-au identificat si inregistrat animalele. Pentru a corecta erorile, iar subventiile sa ajunga la crescatori, reglementarea din domeniu a fost modificata, subventiile fiind acordate pentru animelele a caror existenta este dovedita prin adeverinta unui medic veterinar.
Va prezentam in continuare tratarea din punct de vedere contabil.
Exemplu

1.O Societate Comerciala nou infiintata , primeste de la un asociat partea lui de aport la capitalul social, in natura si anume in animale si pasari in valoare de 5.000 lei
361 animale si pasari
456 decontari cu actionarii
5000 lei
2. Se achizioneaza de la un furnizor( persoana juridica ) animale in valoare de 1.000 lei fara tva
361 animale si pasari
401 furnizori
1000 lei
4426 TVA deductibila
401 furnizori
190 lei
3. Se achizioneaza de la furnizor ( persoana juridica ) animale in valoare de 2.000 lei, fara a primi factura
361 animale si pasari
408 furnizori facturi nesosite
2000 lei
4428 TVA neexigibila
408 furnizori facturi nesosite
380 lei
4. Se primeste factura de la furnizor
408 furnizori facturi nesosite
401 furnizori
2380 lei
4426 TVA deductibila
4428 TVA neexigibila
380 lei
5. Se achizioneaza animale si pasari de la un targ de animale , de la persoane fizice , pe baza borderou de achizitii.in valoare de 3.000 lei Se achita pe loc animalele cumparate
361 animale si pasari
462 creditori diversi
3000 lei
462 creditori diversi
5311 casa lei
3000 lei
6. Se primesc ca donatie animale si pasari in valoare de 5.000 lei
361 animale si pasari
7582 venituri din donatii
5000 lei
O particularitate a acestui domeniu de activitate, din punct de vedere contabil, este ca evidenta animalelor si pasarilor se tine pe categorii de varsta astfel,
-intre 0-6 luni
-intre 6 luni-12 luni,
motiv pentru care se utilizeaza analitice pentru contul 361
Trecerea de la o categorie la alta se face numai dupa ce are loc operatia de cantarire. Mentionam ca pentru fiecare categorie in parte de animale, exista tabele speciale cu greutatile optime   de furaje administrate pentru cresterea in greutate, si greutatile aferente fiecarei categorii de varsta, acesta fiind motivul pentru care spuneam la inceput ca este necesara existenta unui specialist pentru a urmari optimizarea costurilor si cresterea randamentului activitatii .
Pentru a urmari ciclul real al operatiunilor specifice procesului de crestere a animalelor si pasarilor, vom trece acum la tratarea contabila a operatiunilor de achizitonare de furaje, furajarea , cresterea in greutate .
7. Achizionarea de furaje de la firme specializate, cu factura, valoarea totala 10.000 lei , inclusiv tva
3026 furaje
401 furnizori
8403.37 lei
4426 TVA deductibila
401 furnizori
1596.63 lei
8. Se inregistreaza furajarea animalelor si pasarilor ( consum de furaje) in valoare de 500 lei
6026 cheltuieli cu furaje
3026 furaje
500 lei
Un caz particular apare in cazul animalelor   de prasila, caz explicat la categoria “animale si plantatii”
9. In urma cantaririlor se hotaraste trecerea de la o categorie de varsta la alta , in valoare de 20.000 lei
36102 animale 6-12 luni
36101 animale 0-6 luni
20000 lei
Veti intreba cum se ajunge la valoarea sporului de greutate. Aici este deja o problema de calculatie a costurilor, problema pe care o vom trata intr-o monografie diferita. Mentionam numai ca in situatia firmelor ce presteaza activitati de crestere de animale, calculatia costurile este o problema extrem de sensibila, fiecare specialist in parte putand sa reduca sau sa creasca costurile in functie de gradul de experienta sau profesionalism.
10. Se hotaraseste trecerea unui lot de animale in categoria animalelor de prasila , in valoare de 15.000 lei
241 animale
36102 animale 6-12 luni
15000 lei
Va vom prezenta in continuare cazuri speciale de variatii ale valorii animalelor si pasarilor. ( cresteri sau micsorari)
Cresterile vor fi tratate ca orice crestere de stoc , cauzele acestor cresteri fiind diverse si vor fi explicate in parte , astfel:
Cresterile:
11. La inventarul efectual la sfarsitul lunii se constata un plus de 5000 lei rezultat din productie proprie .( fatare)
Operatia este precedata de intocmirea de catre specialistul veterinar a borderoului de fatare.
361 animale si pasari
711 variatia stocurilor
5000 lei
12. Se receptioneaza un lot de animale achizitionat si in urma inventarierii se constata un plus de 1000 lei
361 animale si pasari
758 alte venituri din exploatare
1000 lei
Iesirile:
13.Se transfera animale in magazinele cu amanuntul in valoare de 6000 lei , cu un adaos comercial de 15 %.
371 marfa
361 animale si pasari
6000 lei
371 marfa
378 adaos comercial
900 lei
371 marfa
4428 TVA neexigibil
1311 lei
14.Se vand in magazin la persoane fizice , animale , in valoare de 5000 lei , pret de vanzare
5311 casa lei
707 venituri din vanzare marfa
4201.69 lei
5311 casa lei
4427 TVA colectata
798.32 lei
15. Descarcarea de gestiune
607 cheltuieli cu marfurile
371 marfa
3626.36 lei
*vezi calcul mai jos
378 adaos comercial
371 marfa
590.33 lei
*vezi calcul mai jos
4428 TVA neexigibil
371 marfa
783.31 lei
*vezi calcul mai jos
Pentru o mai corecta exemplificare a calcului sumelor trebuie sa avem in vedere calculul K( coeficientul de adaos comercial)
            K = Si ( 378) +RC ( 378)     *100
                     Si (371)+RD (371)
Unde Si este soldul initial, RC –rulajul creditor si RD rulajul debitor
            Presupunem ca avem urmaroarele solduri la inceput de luna
Si 378    =200 lei
RC 378 = 1200 lei
Si 371= 1000 lei         
RD 371=   8500 lei
 
K = 200+1200    =   (1400/9500)*100=14 %
       1000+8500          
Adaosul comercial aferent marfii vandute= (valoarea vanzarilor – tva) * K/100=(5000-tva)*K /100
Tva se calculeaza folosind regula de trei simpla, astfel:
5000 lei...........................119
   X lei...............................19
 
 
X=5.000*19  =   783,31 lei
            119
Deci, adaosul comercial este = (5.000-783,31)*14/100=590.33 lei
Cheltuiala efectiva cu marfa va fi : PV –Adaos comercial- Tva ( unde PV este pretul de vanzare ) = 3.626,36 lei
16. Se inregistreaza un minus la inventar la animale din achizitii in valoare de 3000 de lei, suma ce este imputata responsabilului .
606 cheltuieli cu animalele
361 animale si pasari
3000 lei
4282 alte creante in legatura cu personalul
758 alte venituri din exploatare
3000 lei
4282 alte creante in legatura cu personalul
4427 TVA colectata
570 lei
17. In urma unei epidemii se inregistreaza pierderi in valoare de 4000 lei
Epidemia este considerata o calamitate naturala, inregistrarea contabila fiind:
671 cheltuieli cu calamitatile naturale
361 animale si pasari
4000 lei
18. Se hotareste sustinerea unor familii cu probleme sociale, cu animale in valoare de 1000 lei
6582 donatii si subventii acordate
361 animale si pasari
4000 lei
O atentie deosebita in aceasta situatie, trebuie acordata calcului partii deductibile din suma donata
Conform Codului Fiscal , art 21 alin 4 lit p, sumele donate sunt deductibile daca intocmesc cumulativ urmatoarele conditii:
     -sunt in limita a 3 la mie din cifra de afaceri
     -nu depasesc mai mult de 20 % din impozitul pe profit datorat
19. Se sacrifica animale, la cost de achizitie 2500 lei, in vederea obtinerii de produse finite ce se vor vinde in magazinele proprii, cost de productie 3200 lei. , adaos comercial practicat 1400 lei
a) sacrificarea
606 cheltuieli cu animalele
361 animale si pasari
2500 lei
b) obtinerea de produse finite
345 produse finite
711 variatia stocurilor
3200 lei
c) trecerea produselor finite in magazinul de desfacere
371 marfuri
345 produse finite
3200 lei
371 marfuri
378 adaos comercial
1400 lei
371 marfuri
4428 TVA neexigibil
874 lei
d) descarea de gestiune a fost prezentata si explicata la punctul 15
 
 
 
           
Exista o legislatie vasta legata de cresterea si valorificarea animalelor si pasarilor, subventii acordate de catre stat pentru sustinerea si dezvoltatea sistemului agro- zootehnic,o serie de reguli de care crescatorii trebuie sa tina cont ca sa intre in posesia acestor sume (OUG nr.18/2002, HG nr. 64/2005, H.G. 1853/2005, HG.1289/2006 ,cu modificarile ulterioare )


ARIE CLIENTI
User:
Parola:
Pastreaza-ma logat
  » Cont nou
  » Am uitat parola
  » Regulament

http://www.oricesoft.ro
http://www.sportsoft.ro
http://www.kemposoft.com
http://www.xagenti.ro
https://ro.jooble.org/locuri-de-munca-IT