Home Monografii Programe contabilitate Modele acte Legislatie Link-uri utile Regulament Contact
Capitol
Denumire
Conturi
Clase
Cautare

Contabilitatea vanzarii marfurilor la promotie

Contabilitatea vanzarii marfurilor la promotie
 
Pentru vanzarea marfurilor cu pret redus exista o multitudine de situatii, toate prevazute in OUG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor pe piata unde vom intalni urmatoarele situatii de produse cu pret redus:
  • vanzari de lichidare
  • vanzari de soldare
  • vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica
  • vanzari promotionale
  • vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale
  • vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute
  • vanzari accelerate ale ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate
  • vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs determinat de mediul concurential
  • vanzarea produselor cu caracteristici identice, al caror pret de achizitie s-a diminuat
Este bine de stiut ca prezenta ordonanta interzice vanzarea produselor in pierdere cu exceptia cazurilor de lichidare de stocuri, in situatia vanzarilor magazin de fabrica, in situatia in care vanzarile au fost pentru satisfacerea unor nevoi ocazionale ale consumatorului si este evident ca acestea nu mai pot fi vandute in conditii normale si in situatia in care achizitia unor produse cu caracteristici identice obliga alinierea preturilor acestora cu cele cu pret mai mic.
Cum in aceasta monografie vom detalia din punct de vedere contabil promotiile de pret in primul rand trebuie stiut ca aceste promotii nu pot fi facute sub pretul de achizitie al produselor.
Este foarte clar ca pe piata, in magazine vom gasi foarte des sintagma vanzari promotionale deoarece promotiile nu fac obiectul nici unei notificari prealabile catre institutiile statului (primarii locale, administratii fiscale etc)
Din punct de vedere contabil, promotiile vor avea impact asupra valorii stocurilor si a conturilor corespondente din balanta.
 
Presupunem ca o societate se aprovizioneaza cu marfuri de la un furnizor iar evidenta acestor marfuri achizitionate este valorica, vanzarea lor facandu-se in magazin, direct catre consumator deci vanzare la pret cu amanuntul.
      La primirea marfurilor se intocmeste nota de intrare receptie in care obligatoriu vom aplica pretul de vanzare, pret aflat si pe raft, la vanzare!
Valoarea de intrare a marfurilor in cazul nostru, 10.000 lei fara TVA
 
  
371
Marfuri
401
Furnizori
10.000 lei
4426
Tva deductibil
401
Furnizori
2.400 lei
371
Marfuri
378
Adaos comercial
3.000 lei
371
Marfuri
4428
Tva neexigibil
3.120 lei
 
Se vinde din marfa aprovizionata, pe baza z-turilor zilnice suma de 7200 lei
5311
Casa
707
Venituri vanzare marfa
5806,45 lei
5311
Casa
4427
Tva colectat
1393,55 lei
 
Descarcarea gestiunii marfurilor vandute in conditiile in care nu am sold initial de marfa:
      Sic378+Rc378                     3000
K= ---------------------- *100 = --------------- *100 = 23.07 %
      Sid371 + Rd371                 13000
 
Stoc ramas, minus tva neexigibil (8920 – 1726,45) * 23,07% = 1659,55 reprezinta adaos comercial al marfurilor ramase in stoc
3000 – 1699,55 = 1300,45 adaos comercial al marfurilor vandute
Descarcarea gestiunii :
 
607
Cheltuieli cu marfa
371
Marfuri
4506.01 lei
378
Adaos comercial
371
Marfuri
1300,45 lei
4428
Tva neexigibil
371
Marfuri
1393.54 lei
 
Sold 371 pret vanzare 16.120 – 7.200 =    8.920
Sold 378                      3.000 – 1300,45 = 1659,55
Sold 4428                    3120 – 1393,54 =  1726,46                                

Magazinul anunta promotii la anumite produse, conform listelor cu noile preturi, avem:
 
Valoare de vanzare veche 2000 lei
Valoare de vanzare promotie 1400 lei
 
Deci valoarea lui 371 se va diminua cu 600 lei, iar diminuarea conturilor corespondente contului 371 respectiv contul 378 si 4428 se vor diminua astfel:
4428 cu 24% din 600 iar 378 cu diferenta dintre 600 si valoarea diminuata a lui 4428.
 
600 * 24/124 = 116.13
600 – 116,13 = 483,87
 
Nota contabila aferenta reducerilor promotionale:
 
371
Marfuri
378
Adaos comercial
483.87 (in rosu)
371
Marfuri
4428
Tva neexigibil
116.13 (in rosu)
 
Soldurile vor deveni:
 
371:    8920 – 600 = 8.320
378:   1659,55 – 483,87 = 1175,68
4428: 1726,46 – 116,13 = 1610,33
 
Unde adaosul comercial mediu calculat va fi:
            1175,68          
K = ----------------- = 17,52 adaos comercial mediu mai mic deci cu 5 procente datorat
            6709,67
 
promotiilor efectuate si implicit profitul societatii se va diminua!
 
Evidenta la pret cu amanuntul are doar o extensie valorica, regularizarea stocurilor (compararea scriptica cu cea faptica) se va face doar prin inventare, amintind faptul ca este obligatoriu efectuarea unui inventar la intocmirea rapoartelor semestriale de bilant.


ARIE CLIENTI
User:
Parola:
Pastreaza-ma logat
  » Cont nou
  » Am uitat parola
  » Regulament

http://www.oricesoft.ro
http://www.sportsoft.ro
http://www.kemposoft.com
http://www.xagenti.ro
https://ro.jooble.org/locuri-de-munca-IT